Soru; ‘İsrailoğulları’ ile ‘Yahudiler’ arasındaki fark nedir (bu genel soru); bir de “Kur’an bu iki tabiri birbirinin yerine kullanıyor mu?”..
1. YAHUDİ
a. Geleneğin güdümündeki sisteme yani Rabbani veya talmudik yahudilige tabi olmak.
b. Babil ve sonrasinda gittikce güçlenen Rabbani Geleneğe tabi olmak.
c. Kelimenin etimolisiyle ( dönenler) soylersek Babil sürgününunden ruhbanlarin hidayetiyle ( huden) dönenler sonrasi
d. Kuran, "yahudiler" hakkunda anlatirkrn cogunlukla olumsuz ve polemik dili kullanır.
e. Ruhananlari dinlediklerinden dogrudan muhatap alinmaz "de ki ey yahudiler" şekilnde hermenötik bir yaklaşım kullanılır.
f. Terimin ltarihsel kumulatif anlam ve önemi daha fazladır..
2. İSRAİLOĞULLARI
a. Kuran'da israilogullari bir terminiloji olup genelde peygamberlerin gudumunde olan ve genel olarak vahiy merkezli ve Allahin emir ve yasaklarina uygun olarak ikaz ve ihtarlara dogrudan muhatap olma durumunu anlatir.
b. Daha net ifadeyle bizdeki karsiligi "ey iman edenler" şeklinde olarak Kuranda direk muhatap alınarak hitap edilir: Ey Israilogullari
c. Aslinda Kuran israilogullari ifadesini kullanirken sahih gelenege asla koklerine ve ozleri olan peyamber geleneğine dönmelerini istemektedir.
d. Israilogullarinin tarihsel olarak milli bilinçle Yakup peygamberin aile efradi oldugu ve boylara ayrıldıkları hatırlatılıyor
e. Kuranda " ey israiloğulları" hitabi genel olarak babil surgunu oncesi durumu göstermekte olup tevrat merkezli inanc sistemini muhatap almaktadir.
f. Bu terim daha cok milli ve etnik bir önemi mevcut olup Allahin onlara olsn yakın ilgidini gözler önüne sermektedir.
3. EHL-İ KİTAP
a. Kuran'da "ehli kitap" ise öncelikle onlarin kullandıkları Tanri halkı" kelimesine karsi Allahın getirdiği ve yahudilerin bilmediği ama duyduklarinda hayran kaldığı bir isimlendirmedir
b. Bu terim daha derinden onlardaki medrese ehlini midrasimi muhatap almaktadır.
c. Kelimenin asli şu olmalıdır; "Ehlu kitabillahi"
ama Allah kelimesi hikmete binaen kasten hazf edilmistir.
d. Kuranda bu hitap alaninda hem olumsuz hem de olumlu ayetlerle hem yahudi ruhbanlarina hemde avama hitap vardir.
e. Bu terimin daha cok hukuki bir önemi mevcuttur.