İmam-ı Eşari hoca Cubbai ile yaptığı kelami tartışmadan sonra Mutezile ekolünden ayrıldığını Ahmed b. Hanbel’in düşüncesini benimsediğini ilan etmiştir. Bu ilandan dolayı onu Hanbeli olarak niteleyenler olmuştur.
Ebu Bekr b. Furek’in Tabakatul mütekellimin ile Cüveyni’nin şerhul Risale adlı eserinde şafi olduğunu belirtirler. Subki de aynı kanaattedir. İmam-ı Eşari fıkhı bir şafi alim olan Ebu İshak el-Mervezi’den öğrenmiştir.
Bu nedenle eşari öğretisi en çok şafiler arasında yayılmıştır. Şafi alimlerinin çoğunun eşari olması bu düşünceyi şafi mezhebi içine yerleştirmiştir.
Tabi ki dört mezhep ameli mezheptir, fakat imam-ı Eşari aynı zamanda bir akidevi mezhep kurmuştur.